onsdag 9 december 2009

Jag kommer ihåg...

när tankarna om missbruket av sjukskrivningar började. Det är snart tjugo år sedan uppfattningen att väldigt många fuskade började spridas. Jag tycker mig minnas att de första fröna såddes av Tankesmedjan Timbro och deras likar. Det tog inte lång tid förrän "alla visste" att det var så. Under denna tid har jag väntat på faktiska bevis men bara fått presenterat lösa antaganden baserat på några upptäckta fall. Om man upptäcker 10 borde mörkertalet vara 90. Med ens har vi upptäckt 100. Givetvis räknas mörkertalet in som en sanning trots att det bara är en gissning.

Kostnader? Vi har också hört i bra många år nu att vårt försäkringssystem inte bär sig. Pengarna som går in i systemet täcker inte kostnaderna. Om det är så borde det vara ganska lätt att presentera svart på vitt att det är så. Ingen har ännu gjort detta.
Vad vi har är en sanning som presenterats utan att bevisas. Nu har det blivit sant eftersom så många tror sig veta det.
Om någon kan visa mig i siffror utvecklingen av kostnader från 1980 fram till nu.
Siffror på missbruk av sjukskrivning från 1980 och fram till nu.
Och om detta pekar på ett allvarligt missbruk och ökade kostnader så vi måste tvinga ut sjuka människor i arbetslivet, då blir jag nöjdare.
Tills vidare fortsätter jag vara skeptisk till "sanningar".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar