lördag 13 februari 2010

Nu fär det ändå vara nog...

Nu ska vi spåras i affären.
"På en mässa för dagligvaruhandeln presenterade företaget Exact i butik sitt nya system. Med RFID-taggar inbyggda i kundvagnarnas handtag kan butiker med hjälp av utplacerade antenner följa signalerna från kundernas vagnar från entrén till kassan, ett så kallat kundvarv."
Effektivisering kallar de det för. Det handlar om att få oss att gå så många meter som möjligt i affären,det kallar jag inte för effektivisering.

"Det finns också ett behov av att få kunskap vilken typ av vagn som kunderna utnyttjar mest."
Jag kan alldeles gratis tala om att jag antingen tar en vagn eller korg. Hittills har jag aldrig kunnat välja mellan olika vagnar.

"Om en affär eller butikskedja skulle vilja koppla ett kundkort till vagnen för att få reda på vad den enskilde köpt går det inte att genomföra i dagsläget utan speciella åtgärder.

"- I så fall behövs systemet kompletteras med mer teknik. Det är en komplicerad process för våra kunder att genomföra själva,säger Åke Werlebäck,marknadschef på Exact."

Inger Persson,ordförande för sveriges konsumenter,säger att det kan finnas fördelar för kunderna med detta nya systemet.

Jag ser bara en sak:kontroll,kontroll...

Jag vill också säga till Inger Persson: Affärer är inte till för att ge kunder fördelar eller underlätta för dem. De vill tjäna så mycket pengar som möjligt på oss kunder. Det är liksom det som är själva iden med att driva en affär...

2 kommentarer:

  1. Du kan ju inte ha mycket vett bakom pannbenet om du tror att tex ica är intresserad av att följa enskilda vagnar. Det är gynnar alla konsumenter om de kan basera hur och vad folk handlar så att de kan optimera placeringen av varor så att vi kan handla snabbare. Fast förmodligen kommer de göra tvärtom, göra det svårare att handla och placera ut mer lockande erbjudanden som inte är så billiga egentligen på de ställen där det är mest strategiskt.

    SvaraRadera
  2. Sv A; Pannben och pannben... För att få oss att gå så mycket som möjligt i affären måste vagnarna kunna spåras. Affären vill knappast att vi ska handla snabbt.. Det som gynnar konsumenten är inte alltid det som gynnar affären.

    SvaraRadera