onsdag 6 januari 2010

Al-shabab.

Vi kan nu läsa om Al-shabab i Somalia. Galningar finns i alla läger, det kan vi nog enas om. Al-Qaida och dess likar använder religionen i deras eget syfte. Om man nu tar kristendomen så är det väl ingen som egentligen tror att alla tolkar bibeln på samma sätt. Jehovas vittnen, statskyrkan, Laestadianer osv. Alla är de kristna. Bibeln tolkas efter vad de olika religiösa grupperingarna vill. Det finns de friskolor här i Sverige som förkastar den vetenskapliga teorin om livets uppkomst, istället är det bibelns modell som gäller. Jag kommer ihåg när jag växte upp: På långfredagen var nöjen förbjudna, TV och radio sände ingen underhållning, allt var stängt. När jag gick låg och mellanstadiet förekom det ibland att vi började skoldagen med bön. Kristendomskunskap var ett allvarligt ämne på den tiden. Och jag är född på 60-talet för de som undrar. Jag rekommenderar att läsa detta. Bland det klokaste jag läst på länge.

5 kommentarer:

  1. Al shabab betyder på arabiska "Grabbarna"... tycker det är ett fånigt namn på en "seriös" grupp...

    SvaraRadera
  2. Sv: Håller med om det. Man kanske borde öva upp sina kunskaper i arabiska..

    SvaraRadera
  3. Jehovas vittnen är inte kristna... var har du fått det ifrån? Kristna är dom som håller den Nicaeanska trosbekännelsen samt följer kyrkofädernas tolkningar av bibeln. Jehovas vittnen gör ingetdera!

    Att vissa folk tolkar bibeln lite hur somhelst är sant men gör man så är man inte kristen. Ta islam till exempel, där har man anammat Jesus som profet istället för Gud. Är dom kristna då, eftersom dom gör sin egen tolkning...?

    SvaraRadera
  4. Sv; Den apostoliska trosbekännelsen är den ursprungliga av de tre. Den andra är den athanasianska trosbekännelsen. Jag räknar även de som kristna.

    SvaraRadera
  5. Jehovas vittnen tror att Jesus är ärkeängeln Mikael. Den Athanasianska trosbekännelsen säger att kristna tror på en enda Gud fast i tre personer. Var är Jehovas vittnen kristna egentligen?

    SvaraRadera