onsdag 20 januari 2010

Minskat ohälsotal?

Jag läser att ohälsotalet gått ner med tre dagar. Med stor skepsis klickar mig ner i artikeln för att finna att det är de frånvarodagar som ersätts av försäkringskassan det gäller. Ohälsotalet har inte ett dugg med att göra huruvida människor har bra eller dålig hälsa upptäcker jag till min besvikelse(men inte förvåning).
Jag tror att jag kan spå att inom en tid sjunker ohälsotalet ännu mer,kanske ända ner till noll. Och då är väl allting bra...?

Göran Hägglund kritiserar oppositionen för att vilja gå tillbaka till det gamla och usla sjukförsäkringssystemet, där 140 människor(en siffra tagen ur sitt sammanhang) förtidspensionerades varje dag. Han vill inte ställa till det,säger han. Utan vill ge alla möjlighet att komma tillbaka.
Det har vi ju sett vad som menas med det.

Drygt 50 000 kommer att utförsäkras (förlåt;omförsäkras heter det nu)under detta året.
Många av dem har inget att komma tillbaka till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar