torsdag 21 januari 2010

Modernt korståg...

verkar det som att USA:s vapenleverantörer ser striderna i Irak och Afghanistan som.
Med bibeltexter på sikten ska USA:s militär få bukt med religiösa extremister.
En talesman för pentagon meddelar att det är direkt olämpligt och en undersökning kommer att inledas.
En fråga man kan ställa sig är om inte vapendelar undersöks vid mottagandet?
Om inte så är fallet verkar det ytterst märkligt.

Jag har sagt det förr. Religiösa fanatiker är farliga vilken bok de än stödjer sig på.
Detta är ett av de citat som återfinns på vapensikten från företaget Trijicon:
(Sedan talade Jesus till dem och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig skall inte vandra i mörkret utan ha livets ljus").

USA:s krig mot terrorismen ser ut att ha blivit något annat.

6 kommentarer:

  1. De kan ha bakat in bibelreferenserna i tillverkningsnumren, det är ju bara några få bokstäver + siffror.

    SvaraRadera
  2. Du kanske skulle läsa artikeln en gång till - Trijicon har inte skrivit en hel vers på siktena, de har märkt dem med förkortningar såsom "Joh 8:12", vilket refererar till den bibelvers du citerade. Men hur lätt är det att veta att det är en bibelreferens och inte enbart en genuin produktkod?

    Frågan är då annars vad företaget Deltaco menar med sitt projektorfäste SH-88, vilket då kan misstänkas vara en nazistisk referens till "Sieg Heil - Heil Hitler"...

    Eller hur var det nu?

    SvaraRadera
  3. Tja... korstågen då som nu är ju ett svar på muslimsk aggresion så det är väl inga problem med den liknelsen....

    Vad är det som föresten är så farligt med det citatet knappast något som manar till dödande av "otrogna"...

    SvaraRadera
  4. Själv varit soldat. Finns inga som är så troende när det gäller som soldater i strid. Flyktig men intensiv religiositet. Gud är mycket nära. Då vill jag ha all stöd jag kan, och är det ett bibelcitat som någon annan godhetsfullt präglat in vore jag mycket tacksam. Men att göra detta till fanatism tycker jag verkar - fanatiskt.

    Ingalunda fanatism, men man vill ha all hjälp när det "smäller".

    SvaraRadera
  5. Håller med föregående talare. Säger själv att jag är ateist men två gånger har jag för några minuter varit djupt troende och lovat både det ena och andra till högre makter.

    Det kanske hjälpte? Jag kan ju skriva detta? :-)

    SvaraRadera